Deze week
zijn de teammanagers en diensthoofden van Gilde Opleidingen op bedrijfsbezoek
geweest. Met z'n allen eens kijken wat de ontwikkelingen zijn buiten school.
We zijn op
bezoek geweest bij Peters Rubber& Plastics BV, in
Herkenbosch, leverancier van technische slangen in Rubber, PVC en TPE.
Tevens voorzien ze de slangen van koppelingen en klemmen.
De directeur,
ontving ons in zijn bedrijf en vertelde ons een en ander over zijn visie. In
het voorgesprek was er afgesproken dat hij zou vertellen
over ondernemerschap, klanttevredenheid, innovatie, imago en
transformatie. Dit was een bewuste keuze omdat deze thema’s ook het
onderwijs raken!
Wij hebben
ook klanten, de student.
Wij hebben
ook een imago.
Wij willen
en moeten ook innoveren.
Wij zijn
ook een bedrijf die iets levert!
Onze
gastheer is sinds 2 jaar directeur nadat het bedrijf ruim 40 jaar een familiebedrijf
is geweest en zit dus in een transitie van oud naar nieuw.
Wij als
school zitten ook in een transitie van oud naar nieuw. Nieuwe
kwalificatiedossiers, een nieuw toezichtkader vanuit de inspectie en een
mix van oudere medewerkers en jonge medewerkers. En een transitie in de
inzichten hoe de jeugd het beste leert, onze klant.
Conclusie,
veel overeenkomsten en dus een boeiend verhaal.
Ter
info: Het product van dit bedrijf zijn slangen en verbindingen
(koppelingen). Het bedrijf verbindt zaken.
Van zijn
boeiende presentatie spraken twee zaken mij het meeste aan.
Als eerste:
De directeur had wat voorbereidend werk verricht en via website en
gesprekken eens nagedacht over wat het product van Gilde
Opleidingen is en wat we dus leveren.........
Wat wij
produceren of leveren was niet zomaar aan te duiden. Ruim 140
beroepsopleidingen, 13 locaties, 4 niveaus, ruim 1000 medewerkers en rond de
11.000 studenten. Dus nogmaals het product wat wij leveren is niet voor
iedereen even duidelijk.
Is er dan geen overeenkomst binnen Gilde Opleidingen in wat wij leveren?
De directeur
had daar goed over nagedacht. Het product wat Gilde Opleidingen
levert is "toekomst".
Wat wij leveren is een product waar het bedrijfsleven om zit te springen of nodig heeft voor zijn eigen toekomst. Het product "toekomst" leveren we als school af aan het bedrijfsleven, elke beroepsrichting die Gilde Opleidingen heeft. Of te wel een "toekomst" afleveren voor de toekomst van het bedrijfsleven en een "toekomst" afleveren voor de toekomst voor onze klant, de jeugd zelf.
Wat wij leveren is een product waar het bedrijfsleven om zit te springen of nodig heeft voor zijn eigen toekomst. Het product "toekomst" leveren we als school af aan het bedrijfsleven, elke beroepsrichting die Gilde Opleidingen heeft. Of te wel een "toekomst" afleveren voor de toekomst van het bedrijfsleven en een "toekomst" afleveren voor de toekomst voor onze klant, de jeugd zelf.
Als tweede,
de directeur wil jonge mensen een kans geven. Goed opgeleid en geef
ze het vertrouwen waarbij een goede coaching ter ondersteuning belangrijk
is.
De directeur
verduidelijkte dit ook met het voorbeeld over zijn transitieproces sinds zijn
overname van het bedrijf. Heel bewust is hij gestart met een aantal jonge, net
afgestudeerde, medewerkers die hij direct na school al inzet op belangrijke
posities.
Met jonge
mensen om zich heen is het mogelijk om de oudere medewerkers, die al lang in
dienst zijn, er bij de nieuwe ontwikkelingen ook bij te houden. Met
elkaar de transitie doormaken om tot een succesvol bedrijf te groeien.
Een
waardevolle dag,
Wij leveren
"toekomst", wat een geweldige gedachte......
Wij hebben
vertrouwen in de jeugd, ook een geweldige gedachte .......
Wat was ik
blij dat ik er bij was!
Oh ja, nog
even terzijde:
Klanttevredenheid bewerkstellig je volgens de directeur door eerst zelf na te gaan of je wel tevreden bent over hoe het gaat, dus niet direct je klant bevragen, eerst zelf reflecteren
Klanttevredenheid bewerkstellig je volgens de directeur door eerst zelf na te gaan of je wel tevreden bent over hoe het gaat, dus niet direct je klant bevragen, eerst zelf reflecteren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten